keskiviikko 15. huhtikuuta 2009

Biopolttoaineet

Maissietanoli

Lähes kaikki Yhdysvaltain etanolipolttoaine tislataan rehumaissista. Etanolitehtaat kilpailevat siitä lihantuottajien kanssa, mikä on nostanut hintoja. Valtaosa etanolista myydään bensiinin lisäaineeksi tai E85-polttoaineeksi, joka sisältää 85% etanolia ja 15% bensiiniä. Maissietanolia tuotettiin Yhdysvalloissa vuonna 2006 18,4 miljardia litraa.

Sokeriruokoetanoli

Brasilia on USA:n veroinen etanolin tuottaja, sillä sokeriruo`osta saa etanolia kaksin verroin maissiin verrattuna: 5700-7600 litraa hehtaarilta. Ruokosokerista käytetään alkoholia ja jäte voidaan polttaa tislausenergiaksi, jolloin fossiilisten polttoaineiden tarve vähenee. Sokeriruokoetanolia tuotettiin Brasiliassa vuonna 2005 15 miljardia litraa.

Biodiesel

Kasviöljyjen kemiallinen muuntaminen biodieseliksi vie vähemmän energiaa kuin maissin tislaaminen etanoliksi. Sen heikkouksia taas ovat matala tuotto ja korkeat kustannukset. Johtava biodieselin tuottaja Saksa käyttää rapsista valmistettua öljyä. Biodieseli tuotettiin Saksassa vuonna 2005 1,89 miljardia litraa.

Tekijät: Jaakko Kankaanpää, Tomi Koivula ja Sante Manninen

5 kommenttia:

  1. Diesel kannattaa. Se on halvempaakin kuin bensiini.

    VastaaPoista
  2. Diesel on hyvä autojen janojuoma kesällä, kun lämpötilat ovat korkealla.

    VastaaPoista
  3. Noita kun sais vielä mopoihin niin säästyis paljon ilmastoa.

    VastaaPoista
  4. ja ***** kalliiks tulee jos hinta alentuis ylipuolel niin vois harkita

    VastaaPoista
  5. Ihmisten pitäisi asennoitua niin, että autoja ei tulevaisuudessa ajeta millään sellaisella, joka voisi olla myös ihmisten ruokaa. Tulevaisuudessa ja ilmaston muuttuessa suuri ongelma on löytää niin paljon sopivaa viljelysmaata, että kaikille riittäisi ruokaa. Viljelymaata ei voi käyttää dieselin tuottoon. Länsimaitten on vaan luovuttava halvasta autoilusta ja autoilusta yleensäkin!!

    VastaaPoista